Helyes tartás

A monitor előtt eltöltött hosszú órák után sokan fáradtnak, levertnek érzik magukat, hol a hátuk , hol a derekuk, hol az alkarjuk vagy a válluk fáj… és persze jönnek a „jóakarók”, amik lenézően odavetik , hogy „na ugye, megmondtam, hogy ne ülj ennyit a gép előtt … és tovább … és tovább” De ha már a munkánk vagy a kedvtelésünk számítógéphez köt minket állandó jelleggel, tegyünk meg mindent, hogy a felmerülő mellékhatásokat minimális energia befektetéssel csökkentsünk.

Sem a szervezetünk, sem gerincünk nem tud 1-2 óránál többet tökéletesen működni teljes mozdulatlanságban- az izom összehúzódások segítik a véráramlást, idegrendszerünket éberen tartják, serkentik agyműködésünket, kiegyenlítik a pszichénket. Ezért is olyan fontos, hogy 2-3 óránként álljunk fel, feszítsük meg minden izmunkat legalább háromszor, majd nyújtózkodjon felfelé kifújva a levegőt, ilyenkor hatékonyabb a izomrost megnyúlás, ami visszaállítja az izmok keringését, csökkentve feszültségüket .

Mitől fárad el a szervezetünk a hosszas ülés alatt? – több ideggyógyászati felmérés kimutatta, hogy 1 órás gondolkodáskor 1 mogyorónyi energiát fogyaszt az agy , a többi energiaszükségletünkért a test önfenntartási folyamatai felelősek – ha az ember helytelen pozícióban ül,ezt az izmok kompenzálják, a felhasznált energiamennyiség megtöbbszöröződik és több savas anyagcsere végtermék szaporodik fel, ami mozgás hiányában nem tud kiürülni, fáradtságot,rossz közérzetet biztosítva.

Mi a helyes tartás? – talpaink magunk előtt szabadon nyugodjanak a talajon, lábujjak kifelé néznek – szélesebb terpeszt kell felvenni, két térd és keresztcsont egyenlő oldalú háromszöget formáljon – mindkét ülőgumónkra támaszkodjunk, combunk maximális felülete feküdjön fel az ülésre – a szék támlájának legkiemelkedőbb pontja a derék-hát átmenetnél legyen- ezáltal egyenesedik ki a hátunk – mindkét alkarunk és könyökünk az asztallapra támaszkodjon-megelőzi a helytelen csukló ízület törését, ami alkari ínhüvelygyulladással járhat – ha az egeret egész alkarból , nem csak ujjakból vagy csukóból használjuk, megelőzhető az fáradékonyság kialakulása – a speciális csuklótámaszt – közvéleménnyel ellentétben- érdemesebb az alkar könyök felé eső fele alá helyezni- ez sokkal pihentetőbb a vállnak, és ezáltal a csukló sem feszül – fejünket ne lógassunk- ha az áll lefelé lóg- nincs alátámasztva a hát –derék átmenet – monitor előtt ne hunyorítsunk- ez belső szemizom görcshöz vezet, és fokozatosan romlani kezd a látás. Ha többször pislogunk- javul a szem keringése, lazulnak a belső izmok és élesebbé válik a látás