Fejfájás

FEJFÁJÁS LEGGYAKORIBB OKAI:

Nők 85 %, a férfiak 75 %-a szenved el élete során legalább 1xszer tenzios /izomfelszülésből adódó /fejfájást, leggyakrabban 20 és 50 éves kor között.

A migrénben szenvedő betegek többségének tenzios típusú fejfájásuk is van.

A fejfájás elején a fájdalom az erek fájdalmas „görcse” és koponya izmainak feszülése dominál, később az erek túltágulnak, és belőlük kilépő „folyadék” erek körüli szövetek irritációja által tartja fel a migraine elhúzódó panaszait, amíg a folyadék vissza nem szívódik az erekbe.

Kezelésükben a kiváltó okok feltárása és annak megfelelő kezelése. A keringési zavarokra blokkoldással, myofasciorelalaxatios akupunktúrával, craniosacralis technikával segíthetünk. A méregtelenítési, anyagcsere eredetű gondokat cérnabeültetéssel, crniovisceralis technikával sikeresen kezelhetünk.

Fontos a pszichés háttér tisztázása, életmódváltás mérlegelése is.

GYEREKKORI FEJFÁJÁS

FÜL-ORR-GÉGÉSZETI-

arcüreg, 3 é kor után homloküreg gyulladás, sinusitis

SZEMÉSZETI

látásromlás, kancsalság

kötőhártya gyulladás

FOGÁSZATI

fogzás, fogszuvasodás

FEJSÉRÜLÉS

banális fej trauma- kötőszöveti szintű sérülés évekig panaszmentes is maradhat!

szülési trauma- a baba világra születése során gyakran C2-3 zárt blokk keletkezik, ami a fejfájáson kívül az arcüreggyulladásokra is hajlamosít

NEUROLÓGIAI

agyvíz keringési zavarai

veleszületett artériás ellátási rendellenességek

tumorok

agyhártya, agyállomány gyulladása /meningitis, encephalitis/

VÉRSZEGÉNYSÉG, ANYAGCSERE ZAVAR

SERDÜLŐKOR – előzőek mellett:

HORMONÁLIS VÁLTOZÁS – ösztrogén szint csökkenése melleti menstruációs migraine

KOFFEIN, NICOTIN, DROG-ABUSUS

FIÚK- CLUSTER– a fej csak egy oldalára helyeződő fejfájás

Gyors növekedéshez köthető fejfájás- a hirtelen megnőtt gerinc mély tartó izmainak nincs ideje megfelelően kifejlődni, a külső mozgató rostok túlterhelése miatt- TENSIOS- egész fejet és gyakran tartóról induló, tompa, szorító fejfájás

Kezelésükben nagyon fontos a pszichés vezetés, a megfelelő agy bioritmus kialakítása.

FELNŐTTKORI FEJFÁJÁS: 90%-árét felelős:

Nyaki blokkok, porckorong sérvek, nyaki krónikus izomfeszülések- a gerinccsatorna 2 oldalon a koponya 1/3-át ellátó a. vertebralis -t elnyomó hatásuk révén keletkezik,a beteg  hideg frontra rosszul reagál.

Nyak, koponya izmainak görcse a vénás keringés zavarán keresztül fejtik ki hatását, ez inkább meleg frontra fokozódik, kimerültség itt jellemzőbb.

„Ostorcsapásos” baleset – egy kisebb autóbaleset is károsíthatja C4-5 csigolyákat és a porckorongokat, rontva a fej vérellátását is.

Stressz- nemcsak a legerősebb izomgörcs keltő adrenalin emelkedése felelős a tarkótáji fájdalomért, de a pihenőidőszakban az „megszokott”adrenalin szint esése is fájdalmat okozhat.

Orrmelléküreg gyulladás, pangás, fülészeti problémákkal társulhat.

Homloküreg- homloktáji, belső feszítő fájdalom.

Arcüreg –egész fejet érintő fejfájás.

Éküreg- koponya tetejébe sugárzó fájdalom, gyakran jár szédüléssel, bizonytalanságérzettel.

Fogászati góc- orrmelléküreg problémákkal társulhat.

Hormonális változások- ösztrogén csökkentéssel járó állapotokban /terhesség, menopauza , fogamzásgátlók /

Szisztémás betegségek.

Pajzsmirigy túl/alulműködés.

Élelmiszerek -tiramin, hisztamin, dopamin- az idegrendszerben fontos szerepet betöltő átvivő anyagok elő anyagai, rohamkiváltó hatásúak.

sör, vörösbor, sokáig érlelt sajtok (például márványsajt),csokoládé,erjesztett, kovászolt vagy marinált ételek, aszpartám (mesterséges édesítőszer), nagy mennyiségű koffein, nátrium-glutamát (ízfokozó, kínai ételek jellemző adaléka, melynek korábbi nagy mennyiségét európaiaknak szánt élelmiszerekben napjainkra már csökkentették), konzervek és félkész ételek adalékanyagai.

Az étkezések kihagyása, a koplalás- has hajtás nélkül a felszabaduló anyagcsere végtermékek visszaszívódnak és mérgezik az agyat.

Hirtelen cukor szint esés- főleg gyerekek esetében- ilyenkor agy egyes területei különböző mértékben jutnak energiához, mivel az egész agy ellátásához nincs elég glükóz a szervezetben.

Székrekedés – bélflóra felborulása miatt a káros baktériumok toxikus anyagokat termelnek.

Gyógyszerek- antibiotikumok, egyes vérnyomáscsökkentők, gyomorsavcsökkentő protonpumpa gátlók, fájdalomcsillapító és gyulladás gátlók! stb.

Hirtelen változások- agyi keringés alkalmazkodó képessége csökkent.

Környezeti- front, tengerszint-, klímaváltás, erős fény, szagok.

Belső- koffein megvonás, előkészítés nélküli méregtelenítés, felborult alvás-ébrenlét /túl sok és túl kevés alvás hirtelen váltakozása /