Sparkle up
Your life!
1126 Budapest,
Királyhágó utca 2.
+36-20 3788-799
info@kovalenkoklinika.hu
9400 Sopron,
Deákkúti út 16.
+36-70 9446-565
sopron@kovalenkoklinika.hu

Inzulinrezisztencia

Inzulinrezisztencia

Szervezetünkben nemcsak a vércukorszint alakulásában, de immunrendszeri, gyulladásos, hormonális folyamatokban is szerepet játszik ,amelyek központjában az inzulin szintjének váltakozása áll .

Cukorháztartás

 Szabályozásában központi  szerepet tölt be az inzulin, amely hormonként segíti, hogy a sejtekbe bekerüljön az azokat tápláló cukor.

 Inzulinrezisztencia esetében a sejt felszínén képződő inzulin-receptorokhoz az inzulin csak gyengén tud kapcsolódni. Ennek oka általában az, hogy maga a receptor jön létre "hibásan", ami miatt a sejtek rezisztensek lesznek az inzulin hatására, és ami miatt lényegesen több inzulinnak kell jelen lennie a vérben ahhoz, hogy sejtbe a cukor bekerülhessen.

 Az inzulinrezisztencia lényegében azt jelenti, hogy szervezetünk sejtjeinek inzulinreceptorai - többnyire az ismételten erős inzulinreakciók vagy „ elsavasodás „ hatására - kifáradnak, és nem képesek hatékonyan ellátni feladatukat, így az inzulin hatása csökken és így azonos hatás kiváltásához egyre nagyobb mennyiségű inzulinra lesz szükség.

Előfordulás

Előfordulása nagyjából megegyezik a cukorbetegségével, illetve meg is haladja azt. Pontos felmérések azonban - a szűrés hiánya miatt - nem állnak rendelkezésre.

Rendkívül gyakori jelenségről van szó, mégis sokszor nem derül ki időben,mivel a  vércukorszint-vizsgálatkor az orvosok általában eleve nem kérik az inzulinszint vizsgálatát és nem vizsgálják annak cukorterhelésre történő mozgását, ezért a probléma gyakran hosszabb ideig is rejtve marad.

Az inzulinrezisztencia inkább a nőket érinti.

 

Okok

A probléma oka az, hogy a sejtek inzulinreceptorai nem működnek megfelelően. Ennek hátterében genetikai hajlam is meghúzódhat, az inzulinrezisztencia kialakulásának esélyét mindenképpen növeli, ha családon belül előfordult már 2-es típusú cukorbetegség, valaminta a mozgásszegény életmód és gyorséttermi koszt és a szervezet D- vitamin hiánya.
Továbbá növelhetik a probléma megjelenésének esélyét a különböző gyomor- és bélrendszeri, emésztőszervi problémák, a pajzsmirigy-alulműködés, a tejcukor- és a gluténérzékenység, azaz minden olyan tényező, amely kapcsolatba kerülhet a szénhidrát-anyagcserével, és amely többletterhet róhat a sejtműködésre, a sejtek receptoraira.

A megnövekedett inzulinszint

 Amennyiben az adott személy nem tesz ez ellen, a magas inzulinszint mellett állandósul a magas vércukor,kis molekulasúlyú LDL koleszterin szint is - hiszen az inzulin nem lesz képes "kitakarítani" a vércukrot a vérből, ha a sejtek nem képesek érzékelni az inzulint.

Az egészséges éhgyomri vércukor szint 3.9 - 6.0 mmol/l. A tartomány alatti vércukorszint esetén alacsony vércukorszintről (hipoglikémiáról), az a feletti érték esetén magas vércukorszintről (hiperglikémiáról) beszélünk.

 

Tünetek

Inzulinrezisztenciára inkább más betegségek, rendellenességek tünetei miatt kezdenek gyanakodni az orvosok. A leggyakoribb ilyen probléma a menstruációs zavar, a policisztás ovárium szindróma (PCOS), a meddőség és a túlsúly, azon belül is az alma típusú elhízás, azaz az úszógumiszerű zsírpárnák megjelenése. Ugyancsak utalhat inzulinrezisztenciára az erős szőrnövekedés, mellette pedig a depresszió és a fáradtság is, valamint az, hogy az érintett nem tudja kialudni magát, rossz a közérzete és belső nyugtalanság lesz úrrá rajta. Tünet lehet még a hajhullás is, amely miatt sok egyéb betegség mellett az inzulinrezisztenciának is fontos szimptómája lehet.

Diagnózis

Maga a diagnózis cukorterheléssel, cukorterheléses vérvételi sorral történik. Ennek során a laborban nem csupán a páciens vércukorszintjét határozzák meg, hanem a vér inzulinszintjét, az inzulin-elválasztás mértékét is. Ennek eredményeként az orvos két grafikont kap: az egyik a cukorszintet, a másik az inzulinszintet mutatja. Ebből az úgynevezett HOMA-index alapján tudják meghatározni az orvosok azt, hogy a páciens inzulinrezisztens-e. Inzulinrezisztencia-hajlamra az utalhat, ha ez az index 2 fölött van, ha pedig az érték meghaladja a 4-et, már inzulinrezisztenciáról van szó.

Megelőzés

A megelőzésben az életmódnak lehet komoly szerepe, és mivel a inzulinrezisztenciára való hajlam öröklődhet, a kockázati tényezőket különösen azoknak kell kerülniük, akiknél családon belül már előfordult 2-es típusú cukorbetegség vagy inzulinrezisztencia. Ilyen esetben érdemes inkább cukorban szegény vagy cukormentes, glutén- és kukoricakeménytő mentes vagy szénhidrát szegény  élelmiszereket fogyasztani. Emellett nagyon fontos az, hogy mindig együnk idénynek megfelelő zöldségeket, bogyós , kevésbé cukros gyümölcsöket. A teljes kiőrlésű gabona is tartalmaz glutént, ami inzulinkiugrás első számú okozója .

Ezen túlmenően célszerű kerülni a stresszt, illetve helyes önismerettel javítani a stressztűrőképességet. Ez azért fontos, mert az állandó feszültség áttételesen növeli az inzulinrezisztenciát, más stresszhormonok fölszaporodás pedig még tovább növelheti a probléma megjelenésének esélyét.


 

Kórlefolyás

Ha az érintett az inzulinrezisztencia megjelenése után nem figyel életmódjára, akkor az évek előrehaladtával nagy eséllyel 2-es típusú cukorbeteggé válik. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy az illető 10-15 év elteltével több mint 50 százalékos eséllyel diabéteszes lesz.

Az inzulinrezisztencia, ha nem kezelik idejében, akkor nemcsak  cukorbetegség, de immunrendszeri, emésztési problémák egyik fő oka is lehet, illetve szív és érrendszeri betegségekhez is vezethet. Nők esetében az inzulinrezisztencia lehet az egyik oka a meddőségnek is.

A többletinzulin nem csak mint vércukorszint-szabályozó hormon okoz problémát a szervezetben, hanem mint stresszhormon is. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy az inzulin, mint általános stresszhormon végigfut az egész szervezeten, stresszválaszt váltva ki ezzel.

Kezelés

A kezelés legfőbb eleme a helyes életmód-program - hogy az érintett rendszeresen sportoljon -, a mozgás ugyanis nagyon fontos szerepet tölt be a szénhidrát-anyagcserében. Emellett oda kell figyelni az étkezésre is, főleg annak cukor és glutén- szénhidrát - tartalmára. Érdemes például kerülni a cukrozott és a liszttel készülő élelmiszereket.
Ha az életmódváltás nem hoz eredményt, gyógyszerrel (általában metformin-hidroklorid hatóanyagú készítménnyel) is segíthető az inzulinszint beállítása, de hatékonysága nem érte el a hozzá fűzött reményeket.

Gyógyulási esélyek

Megfelelő kezelés, azaz életmódváltás esetén igen jók, megközelítőleg 70-80 százalékosak a gyógyulási esélyek. Ám a hajlam ilyenkor sem szűnik meg. Tudni kell azt is, hogy az azonnali gyógyulás gyakorlatilag elképzelhetetlen, javulás ugyanis csak akkor várható, ha valaki  hosszútávon, azaz legalább fél-egy éven keresztül figyel táplálkozására, és a testmozgást sem hanyagolja el. Ellenkező esetben a probléma nem múlik el, és komolyabb betegség - 2-es típusú diabétesz - is kialakulhat

Melyek azok a tápanyagok, melyek hasznosak ilyenkor?

Gluténmentes zöldségek, bogyós gyümölcsök , diófélék, halak, húsok domináljanak, mérsékelt mennyiségben gyümölcsök, rizs, hüvelyesek, és más összetett szénhidrátokat tartalmazó élelmiszereknek kell a szénhidrátbevitelünk alapját képeznie. Naponta legalább 25-35g élelmi , zöldségből származó rostot fogyasszunk.

Zsírbevitelünket az olajbogyó, az olívaolaj, az olajos magvak és az avokádó adja. Ezek telítetlen zsírsavakat tartalmaznak, így jó hatással vannak a jó és a rossz koleszterin arányára. Ezek a telítetlen zsírsavak csökkentik az inzulinrezisztenciát.

Érdekesség, hogy az étcsokoládé, ésszerű mennyiségben képes csökkenteni az inzulinrezisztenciát, ha 70% feletti kakaótartalmú terméket fogyasztunk. Időnként 30-40g-ot beiktathatunk étrendünkbe (de nem többet!). Egyébként a benne lévő kakaó flavonoid-és krómtartalmának köszönhető ez a hatás.

A zöld teában található flavonoidok ugyancsak elősegítik az inzulinrezisztencia kezelését.

A spenót, a bab és a halfélék ugyancsak hasznosak, mivel ezeknek az ételeknek magas a magnéziumtartalma, ami inzulinrezisztencia esetén nem elhanyagolható előny. Emellett a halakban további telítetlen zsírsavak is találhatók.

 


Aktuális

Aktuális

Csatlakozzon, legyen naprakész!

Copyright 2017, Kovalenko Klinika