Sparkle up
Your life!
1126 Budapest,
Királyhágó utca 2.
+36-20 3788-799
info@kovalenkoklinika.hu
9400 Sopron,
Deákkúti út 16.
+36-70 9446-565
sopron@kovalenkoklinika.hu

Gerincferdülés

 

Lassan elmúlik a nyár és re sem ismer a gyerekére…?

Ezek a nyári utolsó hónapok főleg a 10-12 éves lányok és 13-14 éves fiúk körében egészen döbbenetes változásokat hoznak magukkal. Míg májusban tornasor végén állók hirtelen az osztály legmagasabbjai lesznek. A szülők nem kis bosszúságára –a gyermek ruhatár cseréje miatt bonyodalmak gyakran elfedik a mellettük lappangó tartás hibák keletkezését/fokozódását.

Az addig panaszmentes, alig észrevehető, jobb esetben csak iskola-, sportorvos által jelzett gerincferdülés rohamosan romlani kezd. A hirtelen növő csigolyákat stabilizáló un. tartó izomzat felmondja a szolgálatot.

Támasz nélkül maradt gerincgörbület tovább romlik, túlterhelve a dinamikus mozgásokért felelős külső izomrostokat. Ahogy azok megfeszülnek, túlkompenzálják a folyamatot, stabilizálódik a rossz tartás. Tovább romlik a „hanyag” tartás, ami nevével ellentétben nem az akaratlagos testhelyzetet jelzi, hiedelmekkel ellentétben, hanem a gyenge mély izmokról árulkodik. Ezért az elterjedt „atyai hátbavágás” pár perces javulás után kudarcot vall.

 

Gyermekünk edzője is gyakran panaszkodik –az addig csapat első kedvence ügyetlen kamasszá válik, az edzések nem megfelelő terhelés hatására a túlhajszolt szervezet mozgató izmok révén próbálja menteni magát. A külső fehér izomrostokban gazdag izmok csak görcsös csomókat képezve tudnak megfelelő szilárdságú támaszt nyújtani a gerincnek. Az elmaradó nyújtások pedig képtelenek gátat szabni a fenti folyamatoknak.

 

Amíg a szervezet kompenzáló mechanizmusai nem érik el a végkapacitásukat, a helyzet panaszmentes marad. Romlik a túlhajszolt izmok anyagcseréje,  felszaporodnak a savas  anyagcsere végtermékek, ami erőteljesebb izomláz, gyorsabb fáradékonyság, rossz közérzet, érzelmi változékonyság képében jelenik meg. De hát annyi külső ok van, amire foghatjuk ezeket a változásokat! Így teljesen rejtve maradnak.

Mindenképpen kell egy szakember,  aki megvizsgálja az eltérések jellegét –csigolyák kisízületeinek szögeltéréséről vagy csak túlterhelt külső izomzat húzó hatásának köszönhető-e a kialakult helyzet. A gyógytorna csak ezután következik –hiszen korrekció nélkül izomrostok erősödése csak az esetek 10 %-ában vezetnek változáshoz. Ebben a korban történő korrekció hatásai viszont összehasonlíthatatlanul magas javítási tendenciát mutatnak a későbbiekben végzettekhez képest.

A gyógytorna gyakorlatoknak először a mély tartóizomzat erősítésére kell, hogy irányuljanak. Ezek statikus, kitartandó gyakorlatok, amelyek elsősorban az agy –izom kapcsolat helyes kialakulását hivatottak javítani. Utána jönnek a mély statikai és külső dinamikai izomkiegyenlítő tornák, ezekben több a dinamikus elem.  A mozgató izmok gravitációs, törzsizomzat erősítését követhetik a laza szalagokat kompenzáló végtagi izomnövelő mozgássorok. Természetesen elengedhetetlen az adott izomtípusra jellemző nyújtó gyakorlatok elsajátítása, hiszen ezek indítják be az önregeneráló mechanizmusokat.

 

Miért fontos a nyújtás és mikor érdemes elkezdeni?

Tapasztalatok azt mutatják, hogy nagyon sok 10 év körüli gyermek már kialakult és berögzült testtartással rendelkezik. Ezt részben köszönheti a mozgásfejlődés ütemének, részben az általuk végzett sporttevékenység helytelen tematikájának, az őket érő stressz faktoroknak és természetesen a nemi érés tényezőjének is.

A nemi érés fázisait külön kell választanunk a lányoknál és a fiúknál.

Lányok nemi érése 8-11 éves korban kezdődik meg és ezzel párhuzamban fokozatosan elindul a testmagasság változása is, mely 11-16 éves korban eléri a maximumát, majd 16-17 évesen fokozatosan csökken.

Fiúk esetében ellenben a nemi érés és ezzel párhuzamosan a testmagasság változása 10-12 éves korban kezdődik , majd a maximumát 13-16 éves korban éri el és 16-20 év között fokozatosan lelassul.

 

Növekedés első ütemében a csontok nyúlnak meg, melyet követnek a lágyrészek (izmok, szalagok, ízületi tok, kötőszöveteke) nyúlásai. A nagyon gyors, hirtelen növekedés során a lágyrészek nem képesek követni a csontok növekedésének ütemét és az izomzat egyes részei feszessé, rugalmatlanná válnak, fokozódik a sérülés veszélye. Ilyenkor minden esetben erőteljesen ajánlott a nyújtás beépítés e a mindennapi mozgások közé.

Amennyiben ilyenkor a gyermek még rendszeres sporttevékenységet is folytat és annak nem megfelelő a tematikai felépítése a szervezetnek nincs meg a megfelelő regenerációs fázisa és az azt segítő levezető és nyújtó gyakorlatok hiánya tovább fokozza az izmok sérülékenységét, valamint egy helytelen testtartás kialakulását.

Minden esetben, ha gyermek heti rendszerességgel végez sporttevékenységet kötelező nyújtania minden edzés után, kortól és nemtől függetlenül.

A mai világban gyermekeink is nagy mennyiségű feszültségnek vannak kitéve. Az évek során bennünket érő feszültség (stressz) lerakódik az izmainkban. A felhalmozódott stressz mennyiség az évek múlásával egyre nő, emiatt izmaink egyre merevebbé és feszesebbé válnak.

Természetesen a nyújtás mellett fontos a szakszerűen végzett tartásjavító gyógytorna, hogy a rendezett testtartás meg is maradjon.


Aktuális

Aktuális

Csatlakozzon, legyen naprakész!

Copyright 2017, Kovalenko Klinika